Oyuncaklar kaldırabilecek ve taşınabilecek nitelikte ve ağırlıkta olmalıdır. Çocukların dikkatini çeken ve uyarıcı parlak renkler tercih edilmelidir. Oyuncaklar kırılmaz ve dayanıklı olmalı, bunu da çocuklar üstüne çıktığında ya da içine girdiğinde ağırlığını taşıyabilir olmasına bakılarak anlaşılabilir. Ayrıca bu oyuncaklar, küçük parçalara ayrılmamalıdır. “Oyuncaklarda toksik olmayan malzeme kullanılmış olmalıdır. Keskin kenar ve köşeleri, parmak ve ellerini sıkıştırabilecek bölümleri olmamalı, yetişkin gözetiminde olmadığı müddetçe elektrikli parça içermemelidir.”
Tavsiye edilen oyuncaklar;
• İpinden çekebileceği oyuncaklar (bebek arabaları, alışveriş arabaları, el arabaları gibi itme-çekme oyuncakları, üç tekerli bisiklet, tüm park oyuncakları)
• Tahta bloklar (Legolar, küpler, içiçe geçirerek üretebileceği oyuncaklar)
• Yap-bozlar (2-2.5 yaş: 4-5 parça, 3 yaş: 6-12 parça) .Parçaları uygun boşluklara yerleştireceği yap-bozlar. Mıknatıslı tahtalar (el ve göz koordinasyonunu geliştirir)
• Rakam/sayma oyuncakları
• Çeşitli şekilleri yerleştireceği şekil oyuncakları. Renkli/şekilli tombala
• Kum ve su oyuncakları (görsel ve dokunsal uyarı sağlar)
• Saçlı ve gözleri hareket eden daha gerçekçi oyuncak bebekler. Konuşan bebekler, bebek aksesuarları. Gerçekçi, ünlü karakterleri temsil eden, anne-yavru kombinasyonu olan hayvan oyuncakları (sosyalleşmeyi ve duygu gelişimini öğretir)
• Küçük el kuklaları. Çeşitli rolleri canlandırabileceği kostümler
• Çocuk boyuna uygun ebatlarda fırın, ocak, buzdolabı gibi değişik gereçler, tüm ev temizlik ve yemek gereçleri, Tam boy aynası
• Çiftlik, garaj, havaalanı gibi tanıdık, gerçeğine uygun oyun sahneleri. Küçük, gerçekçi arabalar. Büyük kamyonlar, küçük trenler, ziller, davullar, ksilofon gibi tüm ritim enstrümanları, düdükler ve borazanlar
• Boya kalemleri, ve resim kağıtları, oyun hamuru, çocuk makası, tebeşir, yazı tahtası, müzik kutusu, kaset çalar, renklere, şekillere, seslere, rakamlara, kavramlara göre eşleştirme, sınıflandırma oyuncakları (parmak becerisi ve göz el koordinasyonu geliştirir)
• Basit kısa öykülerin, tekrarların ve tanıdık konuların yer aldığı kitaplar.
Öğrenme becerisi gelişmesini devam ettirir. Bunun en önemli belirtileri, bu yaş dönemi çocuklar talimatları anlar, takip eder ve farklı büyüklük, şekil ve renkleri kategorize edebilir ve fark edebilir. Ancak dikkat edilmesi gereken bir nokta, bu yaş grubu çocuklarda henüz paylaşma duygusu gelişmemiştir ve bu aynı yaş grubu çocuklar arasında paylaşma kavgalarına yol açabilir.
Paylaşma kavgalarında;
1. En başta fiziksel olarak çocuklara yaklaşın ve gerekirse, kolunuzla onları sararak onları yatıştırmaya çalışarak, olaya müdahil olduğunuzu hissettirin.
2. Sonra, ikisine ayrı ayrı olarak söz verin ve dikkatli olarak olayı onlardan dinleyin.
3. Daha sonra, ortada bir problemin var olduğunu anladığınızı onlara sözel olarak iletin ve çözüm aşamasında onlardan çözüm önerisi bekleyin. Çünkü, kendi sundukları çözümleri takip etmek konusunda daha istekli olacaklardır. Ama, uzun süre bekledikten sonra hala ortak bir çözüme gidilemiyorsa, siz iki taraf açısından da adil olabilecek bir çözüm yolu sunun ve onlardan onay aldıktan sonra bu çözümü uygulayın.
4. Çözümün iki taraf açısından uygulanıp uygulanmadığını mutlaka takip edin.
Bu yaş dönemi çocuklarla, anne ve babaların beraber katılabileceği örnek etkinlikleri aşağıda bulabilirsiniz.
Mutfak eğlencesi: Biraz mısır nişastası ile bir miktar suyu karıştırıp lapa haline getirdikten sonra, elinizle iyice yoğurun. Çocuğunuza bu karışımı sıktığınızda ve parmaklarınızın arasından kaydığında neler olduğunu gösterin. Bu şekilde siz mutfakta yemek pişirirken vakit geçirebilir ve rahatlayabilir.
Şişe Devirmece: Birkaç plastik soda şişesini, henüz kullanılmamış kağıt havlu rulolarını ya da oyuncak hayvanları (“lobutları” istediğiniz malzemeden seçebilirsiniz) dizin ve çocuğunuza bunları büyük lastik bir topla devirmeyi öğretin.
Alıntıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder